first-know-yourself

Friday, October 20, 2006

كان من الانسب ألا اعرفك






كان من ألانسب ألا اعرفك


............................................................


ملحوظة

النقاط بالأعلي محاولة للصمت .

حزن أول

ولست أعلم يا صديقي كيف يرحل الرحيل..
أو كيف لي أن أكتب تفاصيل السكون..
هلا تركت لي ممحاتك لأمحو بها خطوات الغياب..!!
هلا عدت وفتحت لي بوابة القلب الحنون..!!



صيفاً

وأنت تمر بالجوار..
حاذر من أن تطأ ذاكرتي..
تركتها لتجف .. بعدما بللها الحنين..



خريفاً

ربما يجد الآخرون أحباباً يتحدثون إليهم..
إلا أنني لم أعد أجد من أتحدث إليه..!!
غير كائن ٍ تاه في أحضان العتمة..
ولبـس عبـاءة الغياب..!!
كأنما يقايض وحدتي بصمت الرحيل..
كشراع ٍ مزق البحر رئتيه..
وعلمه الملح حلاوة اليابسة..!



حزن ثان

اعتذر عن الحزن..
واعتذر عن الصمت..
فكلما وهبت نفسي للذكريات كنت وحدك من يمر بالجوار..
ماذا يعني الرحيل للباقين وراءنا ؟
كنت أمشي كظل يسابق غيمة تحن إلى الموت فقط لأنك هناك..!!
امنحني العبور إليك للحظات .. أريد أن أقول شيئاً..!!!!
خذني إليك .. هنا الوحدة كل شيء..!!!!
مللت من بـُعد لا ينتهي..!!





شتاء
أنا أمارس وهما قاتلا ـ أحياناًـ إسمه الوحده ...
حين أعتقد أنني أرتكب الوحدة فإنني أكون معهم..!!
لم يسبق لي أن كنت مع نفسي فقط ..!!

لا بد أن يحضر كل أولئك الذين يأتون من شبابيك الذاكرة...
أولئك الذين تركوا شيئاً منهم يفسد علينا وحدتنا دائماً..!!


ربيعا مؤجل

لماذا ياصاحبي تعيرني الصمت..؟
ألم أعرك ذات يوم فصاحة الكلام..!!
لماذا تجعل الموت يسكن الحنجرة..؟
لأظل أبحث بين الأنام..
عن عين ..ٍ
لاتـنـام..!!

ملحوظة

ألم أخبرك منذ البداية ..!!

بكل الذين أحببتهم ذات خميس ..

و رحلوا ذات أربعاء ..!

4 Comments:

Blogger ^ H@fSS@^ said...

يعني يرضيك برضة انعمي عشان اقرا درر المرجان اللي انتي كاتباها
يعني هو ذل و لا ايه بالظبط يا لولو
اكتبي اللي انتي عاوزاه و في الاخر كبري الفونت سايز عشان اختك ام نضارات مش ناقصة
اسمعي الكلام يا شاطرة و خليكي حلوة






تعليق تاني
روووووووووووعة
خليتين اعيط عاللي مضي حتي لو دلوقتي حلو
كانك كنت بتوصفي اوقات عدت عليا
قلبت المواجع و بخرت الافراح و سويتي المسائل
استريحتي يا ختي
تحياتي

7:49 PM  
Blogger schlau_oyoo said...

بعد الشر عليك يا حفصة.معلش حقك علي.
علي فكرة ده مش كلامي........ده كلام صديق اهداها الي فالشكر و الكلام موجه اليه.و شكرا لذوقك و لتعليقاتك الظريفة.هو فعلا احساسه رائع فحبيت تشاركوني جمال احساسه و كلماته.

2:57 AM  
Anonymous Anonymous said...

بجد اشكريلى اللى قال الكلام الحلو دا
وانتى مشكوره برضه
ذوقك حلو يا مضروبه
شفتى عرفت لوحدى ازاى انك بنوته؟؟
لو مش عارفه تكبرى فونط الخط هاقولك
لما تخلصى كتابة الموضوع
هاتلاقى فوق نافذة الكتابة خانتين
واحده للخط
والتانيه للحجم
بتاعت الحجم هاتلاقى عادة مكتوب فيها
normal size
دوسى عليها واختارى
large
حايبقى الفونط كويس
وما تكبريش عنه عشان الكلام ما يتاكلش من فوق وتحت
حلو الكلام؟؟

5:31 AM  
Blogger schlau_oyoo said...

شكرا يا وينكي و حفصة هتشكرك جدا .
و بعدين ايه مضروبة دي ؟؟ الملافظ سعد يا عبد العال.و انا هشكر لك كاتب هذه الكلمات.

6:21 AM  

Post a Comment

<< Home