first-know-yourself

Friday, December 01, 2006

فرصة


الحقيقة اشعر بالحزن كلما سمعت القول بان الستات ميعرفوش يسقوا...........مين اللي قال كده ؟ده احنا حريفة في السواقة بس هو سوء حظ
انا عن نفسي مسوقش ابدا ورا و لا جنب واحدة ست..مش خوف لا سمح الله بس علشان ميكونش سوء الحظ من نصيبي.
انا عن نفسي الحمد لله معملتش غير ثلاث حوادث و انا بتعلم السواقة.واحدة منهم خبطت عربية واقفة ثلاث مرات و انا بحاول اقف صف تاني جنبها و اظبط وقفة العربية و طبعا مكنتش غلطتي..اللي كان واقف مكنش راكن صح.
والتانية جيت ادوس فرامل دست بنزين فالعربية طلعت علي الرصيف وخبطت في السور و اللي كان بيعلمني السواقة اغمي عليه و انا قعدت اعيط لاني افتكرته مات و قلت رحت في خير كان و الحادثة الاخيرة مش هحكي عنها علشان متقولوش اني مبعرفش اسوق.
الحقيقة حتي جيرانننا عارفين و متاكيد من براعتي في السواقة لدرجة ان واحد منهم قال لي..انا اول ما بشوفك راحة تركبي العربية بطلع و بطلع ولادي في البيت بسرعة...............بصراحة مش فاهمة ليه بس قلت اكيد نوع من الاطراء.
و الحقيقة اول ما اتعلمت السواقة كنت بخبط بس في مرايات العربيات و انا ماشية و اسيب كارت بابا علشان هو يتفاهم مع الناس لما كروت بابا ملت البلد
حتي بابا مش عارفة غير رايه ليه ؟؟ كان بيقول لي هاتي عربية ناعمة و لطيفة بعد ما تتعلمي..ركب معايا مرة واحدة قال لي يادوبك نص نقل او هامر....مش عارفة ليه ؟ يمكن علشان مبستعملش الفرامل الا نادرا او مببصش في المرايات.........بصراحة انا عندي خمس مرايات في العربية اتنين في الجنب وواحدة في النص و اتنين للمكياج.....مش معقول هبص في خمس مرايات فاستغنيت عنهم و ببص في مرايات الميكب.
دلوقتي الحمد لله ربنا كرمني و سواقتي بقت اروع من الاول بشوية صغيرين و انا قررت ابيع العربية اللادا لانها استحملت كتير اوي.الحقيقة دي فرصة لو حد عاوزها.........هي لادا ممتازة يعني تدي كده شكل اي عربية هاتش باك.....و والله من غير دعاية لها هي طلعت علي كل ارصفة مصر و هي زي الحديد.علي العموم انا مش طالبة كتير..انا هبعها بالف جنيه بس علشان الباقي يادوب تصلحها لو نفعت و ممكن اقسط الفلوس كمان.بس انا مضطرة ابيعها بسرعة فياريت متضيعوش الوقت و متضيعوش الفرصة....و العنوان معروف اول ما تلاقوا شارع فاضي و العربيات كلها بسرعة بتحاول تمشي و عربية يتيتمة في الشارع ده تاكدوا انها عربيتي.

9 Comments:

Blogger ^ H@fSS@^ said...

loooooooooooooooooooooooooooool
ضحكتيني من نخاشيشي
اقول المزاج راق و الحمد لله؟؟
ربنا يبسطك كمان و كمان و يديمها عليكي نعمة

انا مش بسوق كده بصراحة
انا بسابق و بكسر على اللي جنبي
و واخدة السواقة بالدراع
زي ما باخد كل حاجة بالدراع في حياتي

ههههههههههههههههه

9:14 PM  
Blogger schlau_oyoo said...

ربنا يكرمك يا حفصة...و يكفيك شر الطريق يا ام مصطفي و يخليكي له..الحمد لله علي كل شيء...لازم شوية كده و شوية كده......المهم هتشتري العربية ده انت اول زبونة و هعمل لك تخفيض رائع.......او شوفي لي حد تكوني عايزة تخلصي منه يشتريها.

11:54 PM  
Blogger الأغاني للرأفتاني said...

آيــه
ممكن تدينى كارت من بتــوع بابا أنا كمان

انت اصلا عاوزه يتعمل لك تمثال انك تقدرى تسوقى فى قاهره المعز..انا علشان اعدى الشارع لازم يكون معايا ع لاقل اتنين صحابى واحد ع اليمين وواحد ع الشمال..
دول اسمهم الضحيه..

المهم يارب تكونى خلصتى م العربيه..واوعى تسوقى تانى فى مصر

12:22 PM  
Blogger schlau_oyoo said...

و الله كان بودي يا رأفت بس بابا قطع كل الكروت و لغي الفكرة دي من اساسه بعد ما مصر كلها كلمته......
معلش ممكن سؤال؟؟ انت تقصد تعدي الشارع قدام عربيتي و الا عموما...
لا الحقيقة انا جبت عربية جديدة علشان اللادا اشتكت و ربنا يستر.
علي العموم لما تيجي مصر اوعدك اني مش هسوق.

12:27 PM  
Blogger انحلت سيور العربه وسقط المهر من الاعياء said...

ههههههههههههه
حلوه اوى يا ايه دمها خفيف اوى الحكايه
وانا اولى من حفصه
الالف جنيه على ادى
بس اه اللى بشدها حما ر ولا اه؟
ارجوك الافا ده
تحيا تى

1:31 PM  
Blogger schlau_oyoo said...

حكاية................زحكاية ايه يا محمد.دي الحقيقة.
حمار......كده برضة ؟ هو في حمار يشد لادا طيب قول حماريين
و بعدين فين كيلو البرتقال اللي وعدتني بيه و انت داخل البلوج.في حد برضة يدخل بايديه فاضية..

2:00 PM  
Blogger albida said...

ولا تزعلى يا ستى... أنا جايبالك 2 كيلو موز وكيلو جوافة... ماهو برضه عيب أدخل وأنا ايدى فاضية فى أول زيارة ليا
:)

ثانيا أنا مش عارفة الناس متضهدينك كده ليه؟ يعنى مثلا فى الحادثة الأولى كانت خلطة الراجل اللى راكن وفى التانية كانت غلطة السور
كمان أنتى كده بتشهرى بباكى ولا أحسن شركة اعلانات.. حد يلاقى بنت كده دلوقتى؟
:)

صدقينى أول ماجى اتعلم سواقة هأقولك على طول علشان تعلمينى.. ده أنتى فوقتى شوماخر يا بنتى
:)

manal

2:46 PM  
Blogger schlau_oyoo said...

ربنا يكرمك يا منال يا كريمة....دي حتي مجتش من القريبين.وحياتك 2 كيلو مانجو كمان.و من عينيه هعلمك السواقة و هتشوفي هتسوقي لوحدك في الشارع ازاي.
و شرفتي المدونة

7:39 AM  
Blogger schlau_oyoo said...

كده برضة يا مصطفي ده انا كنت ناوية اعمل مشروع تعليم القيادة..........انت احبطتني
يا ابني دي اشاعات تعالي بس شوفني مرة و انا بسوق بس من الافضل تكون واقف في بلكونة و في الدور الرابع يعني احتياطي مش اكتر
و شكرا لتعليقك اللطيف

12:43 PM  

Post a Comment

<< Home